REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW NA TERENIE GMINY KOŹMINEK
REGULAMIN
DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW
NA TERENIE GMINY KOŹMINEK
Treść:
- Rozdział I - Przepisy ogólne
- Rozdział II - Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków
- Rozdział III – Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług
- Rozdział IV – Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach
- Rozdział V - Warunki przyłączania do sieci oraz sposób dokonywania odbioru, przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wykonanego przyłącza
- Rozdział VI - Techniczne warunki określające możliwość dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych
- Rozdział VII - Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków
- Rozdział VIII - Standardy obsługi odbiorców usług, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków
- Rozdział IX - warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe
- Rozdział X – Postanowienia końcowe
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§1.
Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi za pomocą urządzeń wodociągowych oraz zbiorowego odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych na terenie Gminy Koźminek
§2.
- Ilekroć w Regulaminie mowa jest o „Ustawie” należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 328 z późn. zm.)
- Użytym w Regulaminie pojęciom należy przypisywać znaczenie jakie nadają im akty prawne wyższego rzędu, w tym w szczególności Ustawa.
ROZDZIAŁ II
MINIMALNY POZIOM USŁUG ŚWIADCZONYCH PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWO WODOCIĄGOWO-KANALIZACYJNE W ZAKRESIE DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW
§3.
W zakresie dostarczania wody przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane:
- dostarczania wody do nieruchomości w sposób ciągły i niezawodny, zgodnie z zawartą umową;
- zapewnienia zdolności użytkowanych urządzeń wodociągowych do realizacji dostaw wody w ilości wymaganej umową nie mniejszej niż 0,5 m3 na miesiąc oraz pod odpowiednim ciśnieniem, nie niższym niż 0,10 MPa;
- zapewnienia dostaw o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i o parametrach nieprzekraczających parametrów określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 13 ustawy, a w szczególności w zakresie twardości wody do 350 mg CaCo3/l, mętności do 0,7 NTU, pH 6,5 – 9,5, przewodności elektrycznej ≤ 2500 µS/cm, żelazo ≤ 200 µ/l, bakterii grupy coli – 0jtk/100 ml, Scheriichia coli – 0jtk/100 ml, enterokoki – 0jtk/100 ml, ogólnej liczby mikroorganizmów w temp. 22°C< 100 jtk/1 ml;
- prowadzenia regularnej wewnętrznej kontroli jakości dostarczanej wody i informowania Odbiorców usług o jej wynikach w trybie określonym przepisami ustawy;
- odbierania od Odbiorcy usług ścieków w ilości i na warunkach określonych w zawartej umowie;
- zapewnienia zdolności użytkowanych urządzeń kanalizacyjnych do odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny w ilości wymaganej umową nie mniejszej niż 0,5 m3 na dobę;
- regularnej kontroli ilości i jakości odprowadzanych ścieków;
- kontroli przestrzegania warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
- dokonuje na własny koszt niezbędnych napraw urządzeń wodociągowych uszkodzeń za wyjątkiem powstałych z winy Odbiorcy usług lub osób trzecich,
- ponosi koszty zakupu, instalacji i utrzymania wodomierza głównego oraz jego wymiany.
§4.
W zakresie odbioru ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane:
- przyjmować do posiadanej sieci kanalizacyjnej ścieki wprowadzane przez odbiorców usług, w ilości nie mniejszej niż 0,5m3 na dobę.
- zapewnić ciągły i niezawodny odbiór ścieków o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi przepisami, warunkami przyłączenia obiektu do sieci kanalizacyjnej i obowiązującą umową o odprowadzanie ścieków.
- odprowadzać wprowadzone ścieki do posiadanych urządzeń kanalizacyjnych.
§5.
Odbiorca usług jest zobowiązany do korzystania z usług zaopatrzenia w wodę lub z odprowadzania ścieków w sposób nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo,
Zabrania się wprowadzania do sieci kanalizacji sanitarnej wód opadowych.
ROZDZIAŁ III
WARUNKI I TRYB ZAWIERANIA UMÓW Z ODBIORCAMI USŁUG
§6.
- Świadczenie usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków odbywa się w oparciu o umowę zawartą zgodnie z art. 6 Ustawy.
- Celem opracowania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne właściwego projektu umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, wniosek o jej zawarcie powinien w szczególności zawierać:
- imię, nazwisko (lub nazwę) oraz adres zamieszkania (lub siedziby) wnioskodawcy,
- wskazanie nieruchomości, co do której wnioskodawca chce zawrzeć umowę,
- oświadczenie wnioskodawcy czy nieruchomość jest podłączona do sieci wodociągowej przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego, czy też posiada własne ujęcie wody,
- oświadczenie czy nieruchomość jest podłączona do sieci kanalizacyjnej przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego, czy też wprowadza ścieki do zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków,
- oświadczenie wnioskodawcy na jakie cele będzie wykorzystywał dostarczaną wodę,
- oświadczenie wnioskodawcy jakiego rodzaju ścieki będą odprowadzane przez wnioskodawcę na podstawie zawartej umowy (bytowe czy komunalne),
§7.
W terminie do 7 dni od dnia złożenia przez wnioskodawcę wniosku o zawarcie umowy, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne sporządza i przedkłada przyszłemu odbiorcy usług projekt umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków.
§8.
- Umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków jest zawierana na czas określony lub nieokreślony. W przypadku, gdy tytuł prawny do nieruchomości do której ma być dostarczania woda lub z której mają być odprowadzane ścieki jest określony, umowa jest zawierana na czas określony.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne udostępnia na swojej stronie internetowej aktualnie obowiązujące ogólne warunki umów stosowanych w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków jeśli takie posiada.
ROZDZIAŁ IV
SPOSÓB ROZLICZEŃ W OPARCIU O CENY I STAWKI OPŁAT USTALONE W TARYFACH
§9.
- Podstawę ustalenia ilości pobranej wody lub wprowadzonych ścieków stanowią: wodomierz główny, urządzenie pomiarowe, przeciętne normy zużycia oraz ilości usług ustalone w umowie.
- Częstotliwość okresów rozliczeniowych określa umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzenie ścieków, przy czym okres rozliczeniowy nie może być krótszy niż miesiąc.
- Stosowanie przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne cen i stawek opłat wynikających z nowych podanych do publicznej wiadomości taryf w Biuletynie Informacji Publicznej Wód Polskich, Gminy Koźminek oraz na stronie internetowej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, nie wymaga odrębnego indywidualnego informowania odbiorców usług o wysokości tych cen i stawek opłat.
§10.
- Podstawą obciążenia odbiorcy usług należnościami za usługi dostarczenia wody i (lub) odprowadzania ścieków świadczone przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest faktura
- Datę, formę i sposób zapłaty Przedsiębiorstwo określa w fakturze, zgodnie z zawartą umową o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków.
- W przypadku budynku wielolokalowego, w którym odbiorcami usług są również osoby korzystające z poszczególnych lokali, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku wielolokalowego oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali, lub wyłącznie odbiorcom usług będących osobami korzystającymi z lokali, z którymi przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zawarło odrębne umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków.
- W przypadku braku możliwości odczytu przyrządów pomiarowych, z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, faktura jest wystawiana w terminie przypadającym na odczyt według zasad określonych w umowie.
ROZDZIAŁ V
WARUNKI PRZYŁĄCZANIA DO SIECI ORAZ SPOSÓB DOKONYWANIA ODBIORU, PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWO WODOCIĄGOWO-KANALIZACYJNE WYKONANEGO PRZYŁĄCZA
§11.
- Przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej odbywa się na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie.
- Wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci w szczególności powinien zawierać:
- imię i nazwisko (lub nazwę) wnioskodawcy,
- adres wnioskodawcy,
- nr telefonu
- określenie rodzaju i parametrów instalacji oraz urządzeń służących do odbioru usług,
- wskazanie przewidywanego poboru wody, jej przeznaczenia oraz charakterystyki zużycia wody,
- wskazanie przewidywanej ilości odprowadzanych ścieków i ich rodzajów,
- adres nieruchomości, do której będzie dostarczana woda i/lub, z której będą odprowadzane ścieki, wyposażanie lokali i obiektów w urządzenia zużywające wodę i odprowadzające ścieki,
- proponowany termin rozpoczęcia poboru wody i dostarczania ścieków.
- Oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości
- Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 ubiegający się o przyłączenie do sieci winien:
- mapę sytuacyjną, szkic, itp. określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w pkt. 1, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
§12.
- Jeżeli są spełnione warunki techniczne umożliwiające przyłączenie nieruchomości do sieci, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w terminie 21 dni od otrzymania prawidłowo wypełnionego wniosku wraz z kompletem załączników wydaje warunki przyłączenia do sieci.
- Warunki przyłączenia, o których mowa w ust.1 powinny, co najmniej określić:
- miejsce i sposób połączenia sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej z instalacjami nieruchomości,
- wskazywać okres ważności wydanych warunków przyłączenia nie krótszy niż rok
- parametry techniczne przyłącza tj. minimalną średnicę przyłącza, stosowane materiały, głębokość posadowienia, minimalny spadek
§13.
- Warunkiem przystąpienia do prac zmierzających do przyłączenia nieruchomości do sieci jest wcześniejsze pisemne uzgodnienie z przedsiębiorstwem dokumentacji technicznej (w tym projektu jeśli wymagany).
- Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wydaje uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od dnia otrzymania dokumentacji oraz po spełnieniu innych warunków wymaganych przepisami prawa budowlanego.
§14.
- W ramach prac związanych z odbiorem przyłącza, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z warunkami technicznymi przyłączenia do sieci oraz z projektem przyłącza jeśli był wymagany.
- Odbiór częściowy robót ulegających zasypaniu tzn. robót zanikających następuje w dniu zgłoszenia gotowości do odbioru
- Odbiór częściowy oraz końcowy przyłączy jest przeprowadzany przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.
- Wynik odbioru jest potwierdzany przez strony wpisem w karcie przebiegu robót.
- Odbiór końcowy następuje na pisemny wniosek inwestora (wykonawcy).
- Odbiór końcowy dokonywany jest na podstawie końcowego protokółu odbioru technicznego według zasad określonych w warunkach przyłączenia względnie umowie o przyłączenie.
- Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać, co najmniej:
- datę odbioru,
- przedmiot odbioru z wyszczególnieniem przeznaczenia przyłącza (rodzaju: wodociągowe, kanalizacyjne), średnicy, materiałów i długości, rodzaj odprowadzanych ścieków dla przyłącza kanalizacyjnego,
- skład komisji, w tym: wykonawcę i użytkownika oraz przedstawiciela przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego,
- adres nieruchomości wraz z numerem ewidencyjnym działki, do której wykonano podłączenie,
- podpisy członków komisji.
- Protokół końcowy stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania podłączenia i jego podpisanie przez strony upoważnia Odbiorcę do złożenia pisemnego wniosku o zawarcie Umowy.
- Zakres utrzymania przyłącza przez określa umowa.
ROZDZIAŁ VI
TECHNICZNE WARUNKI OKREŚLAJĄCE MOŻLIWOŚĆ DOSTĘPU DO USŁUG WODOCIĄGOWO-KANALIZACYJNYCH
§15.
- Techniczne możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie planowej budowy nowych urządzeń wodociągowych lub urządzeń kanalizacyjnych, zapewnia poprzez udostępnienie wszystkim zainteresowanym aktualnego wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa w art. 21 ust. 7 Ustawy.
- Warunki techniczne dotyczące możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych w zakresie istniejących urządzeń wodociągowych lub urządzeń kanalizacyjnych przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa ustalając w warunkach przyłączenia do sieci zasady projektowania i budowy przyłączy wodociągowych lub przyłączy kanalizacyjnych,
- Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia do istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, jeżeli:
- nie posiada technicznych możliwości świadczenia usług.
- Przyłączenie do sieci spowoduje obniżenie poziomu usług, w stopniu takim, że nie będą spełnione wymagania określające minimalny poziom usług.
ROZDZIAŁ VII
SPOSÓB POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NIEDOTRZYMANIA CIĄGŁOŚCI USŁUG I ODPOWIEDNICH PARAMETRÓW DOSTARCZANEJ WODY I WPROWADZANYCH DO SIECI KANALIZACYJNEJ ŚCIEKÓW
§16.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek poinformowania odbiorców o planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, w sposób zwyczajowo przyjęty z wyprzedzeniem co najmniej 3 dniowym.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma również obowiązek poinformować odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty, o zaistniałych nieplanowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, o ile przewidywany czas ich trwania przekracza 12 godzin.
- W przypadku budynków wielolokalowych, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może o zdarzeniach wskazanych w ust. 2 poinformować właściciela lub zarządcę budynku nieruchomości oraz osoby korzystające z lokali, z którymi przedsiębiorstwo zawarło umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.
- W razie planowanej lub zaistniałej przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować o tym fakcie odbiorców usług, wskazując lokalizację zastępczego punktu poboru wody.
- W przypadku przerwy trwającej do 12 godzin przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane poinformować niezwłocznie odbiorców usług, w miarę swoich możliwości technicznych i organizacyjnych, zapewnić zastępczy punkt poboru wody. O lokalizacji zastępczego punktu poboru wody przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne poinformuje odbiorców usług.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne ma prawo ograniczyć lub wstrzymać świadczenie usług wyłącznie z ważnych powodów, w szczególności, jeżeli jest to uzasadnione potrzebą ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, środowiska naturalnego, potrzebami przeciwpożarowymi, a także przyczynami technicznymi. Nie zwalnia to Przedsiębiorstwa z obowiązku zastosowania wszelkich dostępnych mu sposobów dla złagodzenia tych uciążliwości dla Odbiorców.
ROZDZIAŁ VIII
STANDARDY OBSŁUGI ODBIORCÓW USŁUG, A W SZCZEGÓLNOŚCI SPOSOBY ZAŁATWIANIA REKLAMACJI ORAZ WYMIANY INFORMACJI DOTYCZĄCYCH W SZCZEGÓLNOŚCI ZAKŁÓCEŃ
W DOSTAWIE WODY I ODPROWADZANIU ŚCIEKÓW
§17.
Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane do udzielania odbiorcom usług wszelkich istotnych informacji w szczególności dotyczących:
- prawidłowego sposobu wykonywania przez odbiorcę usług umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków,
- występujących zakłóceń w dostawach wody lub w odprowadzaniu ścieków, w tym o planowanych przerwach w świadczeniu usług,
- występujących awariach urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych.
- w przypadku niedotrzymaniem ciągłości usług, do udzielenia Odbiorcy informacji o przewidywanym terminie usunięcia przerw i zakłóceń w świadczeniu usług.
§18.
- Każdy odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne umowy, w szczególności ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości naliczonych opłat za te usługi.
- Reklamacja może być składana w dowolnej formie (ustnie, telefonicznie, email, pisemnie itp.), po powzięciu informacji o wystąpieniu zdarzenia stanowiącego podstawę jej złożenia.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane rozpatrzyć reklamację bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym jednak niż 30 dni od dnia złożenia reklamacji w siedzibie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego lub jej doręczenia przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu w inny sposób. Termin ten może ulec przedłużeniu, jeżeli istnieje konieczność przeprowadzenia szczegółowego postępowania wyjaśniającego. O tym fakcie Przedsiębiorstwo informuje osobę, która złożyła reklamację i wskazuje ewentualny termin jej załatwienia.
§19.
Odbiorca usług może dochodzić roszczeń odszkodowawczych za szkody powstałe w wyniku przerwania dostawy wody lub odbioru ścieków, a także za szkody powstałe w wyniku dostawy wody o obniżonych parametrach jakościowych.
§20.
W siedzibie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego winny być udostępnione wszystkim zainteresowanym:
- aktualnie obowiązujące na terenie Gminy Koźminek taryfy,
- tekst jednolity „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, obowiązujący na terenie Gminy Koźminek
- wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody,
- aktualny wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa w art. 21 ust. 7 Ustawy.
ROZDZIAŁ IX
WARUNKI DOSTARCZANIA WODY NA CELE PRZECIWPOŻAROWE
§21.
Pobór wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego może być dokonywany z hydrantów przeciwpożarowych zlokalizowanych w miejscach uzgodnionych przez jednostkę straży pożarnej z tym przedsiębiorstwem na podstawie odrębnych przepisów.
§22.
Uprawnionymi do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego są wyłącznie jednostki straży pożarnej
§23.
Uprawnieni do poboru wody na cele przeciwpożarowe z gminnej sieci wodociągowej są zobowiązani do powiadomienia przedsiębiorstwa o ilości pobranej wody na cele przeciwpożarowe, nie później niż w terminie 3 dni od wystąpienia zdarzenia.
§24.
Przedsiębiorstwo obciąża Gminę Koźminek za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe stosując ceny ustalone w taryfie
ROZDZIAŁ X
PRZEPISY KOŃCOWE
§25.
W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy Ustawy, wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.
§26.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Nr IX/76/03 Rady Gminy Koźminek z dnia 15 grudnia 2003r r. w sprawie regulaminu dostarczenia wody i odprowadzenia ścieków.
§27.
Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy Koźminek
§28.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego